Referenties

Mei 2023

“Na een jarenlange zoektocht kwam ik uit bij een alt van Saskia. Het instrument voelt aan alsof het voor mij gebouwd is. Het speelt makkelijk en klinkt direct bij het oor heel aangenaam, zonder projectie te verliezen in grotere ruimtes. Die optimale balans heb ik in al die jaren nog niet eerder in een alt gevonden (ik heb er heel wat uitgeprobeerd) en daarom vind ik het erg knap hoe Saskia dat voor elkaar krijgt. In kamermuziek-setting blijft de alt goed hoorbaar. De eigen resonantie van de alt is optimaal en maakt het qua klank en speelgevoel een heel fijn instrument om te bespelen!”
Yanna Pelser

altvioliste, jazz, klassiek, wereldmuziek/theater en trainer: www.resonanzlehre.nl

Oktober 2021

Onverwacht kwam ik in aanraking met de nieuwe grote altviool van Saskia, die ik nu bespeel. Ik leende de alt een tijdje en het voelde meteen als thuiskomen. In allerlei speelsituaties en weersomstandigheden speelt deze alt zeer stabiel en ik hou van haar breedte, kracht, stuurbaarheid en subtiliteit.

En nu: verder op avontuur!

Oene van Geel

altviolist in verschillende (jazz)-ensembles en theaterproducties, docent improvisatie

Pace, de vredescello, kwam in augustus 2016 in mijn wereld door wat volgens mij goddelijke voorzienigheid is. Ik heb geen andere manier om het uit te leggen. Het was een geweldige reis om deze cello te vinden. Toen ik de werkplaats van maker Saskia Schouten binnenging, net op het moment van voltooiing, leek de cello, gegraveerd met het vredesteken, op me te wachten en wist ik meteen dat dit het instrument was waarnaar ik op zoek was. Ik kon het nauwelijks geloven. Ik heb in de loop van vele jaren veel cello’s geprobeerd en dit is de eerste die ik oprecht de mijne kan noemen, niet alleen omdat ik hard heb gewerkt om het te verdienen (wat uiteindelijk heel redelijk geprijsd was), maar ook omdat de vorm, toon en resonantie voelt zo natuurlijk, magnetisch, warm en gemakkelijk om mee te werken, ik durf te zeggen heerlijk. Het instrument voelt als een droom om te bespelen, zo rijk en zacht tegelijk, en zo mooi om naar te kijken. Het voelt als liefde en Pace brengt me rust.

Als professionele componist schets ik al mijn stukken door te improviseren op cello en piano, en de melodieën zijn hier te vinden in de resonantie van klankhout en strijkers. Het is een genoegen en een eer om deze cello te bespelen en de maker te leren kennen.

Ik heb in de loop van vele jaren veel cello’s geprobeerd en dit is de eerste die ik oprecht de mijne kan noemen’

Kate Moore

celliste en componiste

‘Toen ik jaren geleden voor ‘t eerst een cello van Saskia zag was ik onder de indruk van haar vakmanschap. Ik speelde er even op en was meteen verliefd op de grote nobele toon. In 1998 maakte Saskia een prachtige kopie van mijn Francesco Ruggieri “dito il Per” uit 1687. Nadien volgden vele bestellingen voor studenten en oud-studenten.

Saskia is een geweldige verrijking van de Nederlandse vioolbouw.’

In het octet spelen ook verschillende Schouten-cello´s.

Elias Arizcuren

cellist en dirigent van Cello Octet Conjunto Ibërico

‘Ik speel sinds 1999 op deze cello na een project met Amsterdam Sinfonietta waarbij we het hele programma speelden op nieuw gebouwde Nederlandse instrumenten. We konden deze instrumenten ongeveer een week voor het eerste concert uitproberen. Wat me het meest opviel toen ik deze cello begon te spelen, was hoe goed en gemakkelijk hij vanaf het begin reageerde. Een breed scala aan dynamiek van ppp tot ff reageerde even geweldig. Cello had een zeer mooie, tedere en heldere klank. Door de jaren heen heeft dit instrument een enorme ontwikkeling doorgemaakt – de klank is nog helderder en sterker geworden met een stralende A-snaar, diepte in C-snaar en rijke boventonen. Het is een waar genoegen om op deze cello te spelen – hij is rijk en sterk voor solo-optredens en gaat tegelijkertijd fantastisch op in kamermuziek.’

Kristina Blaumane

solocelliste, Sinfonietta Amsterdam

De alt is eigendom van het Koninklijk Concertgebouw Orkest en de vaste bespeler is Ferdinand Hügel.

Een rijke en weldadig resonantie kenmerkt deze Schouten-altviool! De draagkracht is enorm; gelukkig zijn bijgeluiden, zoals geproduceerd tijdens solistisch gebruik in de zaal niet waarneembaar. De klankdiepte van het instrument is rijk en krachtig, de hoogte is vol en warm en het midden kenmerkt zich als typisch warm altviolistisch. Totaalbeeld: zeer gelijkmatig. Door de helder rijkdom aan boventonen let de intonatie zeer nauw.

Het bijzonder karakter en de vele kleuren van deze Schouten-altviool komen vooral tot hun recht dankzij de bespeling met een slangenhouten strijkstok van Andreas Grütter te Amsterdam. Een aanrader!’

Ferdinand Hügel

‘Mijn hele leven lang zocht ik naar DE CELLO! Herkenbaar? Waarvan je zegt, wat een geluk dat ik daar op mag spelen. Helaas is het nog steeds zo dat er vanuit gegaan wordt dat een “oude italiaan” nog altijd het meest aantrekkelijke object is. Mijn mening is dat dit grotendeels wordt gevoedt door handelaars. Tenzij je open staat voor bouwers van deze tijd; en dan kom je ineens verrassend uitstekende instrumenten tegen, sommigen onder hen ongekend goed; een Stradivarius onder de nieuwbouw.

Dat overkwam mij, want ik was op dat moment van de ontmoeting, niet op zoek. Tja, zo gaat het in het leven, als je niet zoekt, maar blijft geloven, dan komt het soms naar je toe! Ik heb het over een instrument dat is gebouwd door Saskia Schouten. Een Ruggieri van deze tijd. Nee, beter gezegd, een Saskia Schouten uit Nederland. Het mooiste instrument wat ik ooit heb gehoord.’

Mayke Rademakers

‘Saskia Schouten bouwt prachtige en krachtige instrumenten, mooi om te zien en mooi om te horen. Haar celli spreken makkelijk aan, zonder aan diepgang te verliezen. Ik bespeel haar instrument heel graag. Saskia hoort tot de top van de Nederlandse vioolbouwers, en die top staat internationaal hoog aangeschreven.’

Marien van Staalen

solocellist, Rotterdams Philharmonisch Orkest

Atelier

Muntelbolwerk 1c
5213 SZ
's-Hertogenbosch